Karácsonykor mindenki igyekszik a legjobb szándékkal olyan ajándékot vásárolni, ami feltételezhetően tetszeni fog a megajándékozott félnek.
Sajnos ez nem mindig sül el jól, sokszor a karácsonyfa alatt derül ki, hogy nem jó a termékmodell, vagy a ruhaméret, stb. Ilyenkor merül fel a kérdés, hogy lehetséges-e a karácsonyi ajándék visszavétele?
Alapesetben nem lehet cserét vagy pénzvisszafizetést kérni azzal az indokkal, hogy nem tetszik a termék vagy nem jó a mérete. Üzletpolitikából adódóan, a pozitív céges arculat és vásárlói élmény erősítése érdekében azonban a kereskedők nagy részénél működik a karácsonyi ajándék visszaváltása pénzvisszafizetéssel. A más méretű, színű termékek cseréje szinte minden boltban lehetséges, illetve az is egy megoldás lehet, hogy visszaveszik az árut, és levásárolható utalványt adnak helyette a termék árával egyenértékben.
Ezekben az esetekben nem szavatossági vagy jótállási jogot érvényesítünk, mert az csak a hibás termékekre vonatkozik. A kereskedő saját maga döntheti el, hogy a karácsonyi ajándékba vásárolt termékekre milyen eljárást alkalmaz.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) 2017-ben végzett felmérése szerint, a legnagyobb százalékban a ruházati termékeket és cipőket forgalmazó üzletek, illetve a hiper- és szupermarketek adják meg a fent említett lehetőségeket a vásárlóknak, de nem zárkóznak el ez elől a barkácsboltok és a parfümériák sem, viszont a könyvesboltokra nem igazán jellemző ez a gesztus.
A nem hibás, de számunkra nem megfelelő karácsonyi ajándék visszavétele az alábbi módon lehetséges:
Üzletenként változó, hogy karácsony után hány napig vállalják, hogy az ajándékokkal kapcsolatos kívánalmainknak eleget tesznek. Egyes boltok ezt 3 napban határozták meg, másoknál 30 napig van erre lehetőség, néhány üzletlánc akár 60 napig is kitolhatja ezt, vagy akár nem is szab határidőt.
Abban az esetben, ha a karácsonyi ajándéknak szánt termék bármilyen módon hibás, akkor érvényesíthetjük a szavatossági jogainkat. Ez esetben véd minket a fogyasztóvédelmi törvény.